Stackars barn

Har köpt läromedel till Storebror. En pärm med Havsdjur från Tengnäs Läromedel. Nu "läser" han och målar för fullt. Stackars barn med två lärarföräldrar.
Espresso Book Machine
Och GP, ni måste verkligen förbättra er sökfunktion, det händer allt för ofta att artiklar från dagens tidning är omöjliga att hitta och därmed länka till. Jag länkar därför till SvD och DN istället.
Förra årets idol
Håll tillgodo!
Njut av helgen!
Det ska jag göra! Solstolen är framdragen på altanen och där ska jag parkera mig när jag jobbat klart! Ikväll ska svägerskan som fyller 30 firas, men resten av helgen går i lugnt tempo.
Ha en härlig valborg!
Hälsning till Björklund...
Dagens I-landsproblem
Kulturfyran om sommarläsning
Kulturfyran handlar denna veckan om läsning och speciellt då sommarläsning. Sommaren är en bra tid för läsning och jag och maken brukar försöka läsa några gemensamma böcker då för att vidga våra vyer och få lite nya samtalsämnen. Vi har redan börjat skissa på en lista med böcker som båda kan tänka sig att läsa. Det brukar bli någon nobelpristagare, någon bok från Afrika eller Asien och någon helt nya bok.
1. Vilka böcker planerar du att läsa i sommar?
Jag tänker läsa Amos Oz, vet inte vilken bok ännu. Tips emottages gärna! Murakamis Norweigan Wood som ingår i Jorden runt på 8 böcker står också på listan. Andra författare jag vill läsa är Carsten Jensen, Joha Theorin och Malin Persson Giolito om jag inte hinner det innan sommaren vill säga. Det är ju några långhelger på gång!
2. Vilken bok läser du just nu?
Just nu läser jag Revolutionary Road av Richard Yates, Jag vill inte dö bara inte leva av Ann Heberlein och En dag i Ivan Denisovitjs liv av Alexandr Solzjenitsyn. Jag håller ofta på med flera böcker samtidigt.
3. Hur mycket läser du varje vecka?
1-2 böcker brukar bli utlästa varje vecka i snitt, men lästakten är väldigt ojämn. Ibland blir de böcker jag håller på med utlästa nästan samtidigt, men ibland fastnar jag rejält.
4. Om du skulle beskriva vad som är viktigast med en bok, med tre ord, vilka tre ord väljer du då?
Sannolik, spännande, personlig
Sannolik, eftersom jag inte är mycket för fantasy
Spännande, behöver inte betyda deckarspännande, men den ska vara gripande och "dra in mig".
Personlig, både när det gäller språk och innehåll. Här faller en del kass chicklit som mer blir en uppräkning av klädmärken än något annat.
Om bloggstiltje och försvunnen läslust
Min läsning har också förändrats sedan jag upptäckte alla roliga och bra bokbloggar. Mycket bättre än bokklubbstidningar! Har gått med i diverse läsutmaningar och faktiskt fått bra fart på läsandet. Känner dock igen att det kan bli stiltje ibland.
Hon ställer följande frågor:
Är min bloggsmekmånad över?
Kanske är den det, tycker att det ibland blir lite trögt att skriva nu för tiden och jag tror att min smekmånad är över efter redan 4 månader. Samtidigt är det nu det nu det börjar hända något med alla utmaningar så jag tycker samtidigt att det är rätt kul. Kanske handlar det mer om detta.
Är det normalt med lässtiltje?
Absolut, normalt men tråkigt.
Råkar ni ut för sånt här och gör ni isåfall något åt det? Vad?
Jag brukar försöka lösa detta med att inhandla en ny enkel pocket (ja den måste vara ny, nyinköpta böcker är roligare att läsa än gamla olästa som står i bokhyllan) Det får gärna vara chicklit eller deckare. Kravet är att de ska vara lättläst så att hjärnan får en genomkörare och vaknar till. Det brukar funka!
Eller ni kanske inte tycker att det är hela världen att ens lästakt går på lågvarv då och då?
Inte hela världen, men helt klart ett allvarligt I-landsproblem!
Änklingen
Jag blev gripen och grät floder när jag läste Kluuns första bok En sorts kärlek. Visserligen var huvudpersonen Sten en rktig skithög, men det var ändå svårt att tycka riktigt illa om honom. Fortsättningen Änklingen tar vid precis där En sorts kärlek slutade och startar till och med med en kort resumé. Jag skulle dock inte rekommendera någon att läsa Änklingen utan att ha läst En sorts kärlek som är en riktig "knytnävsslagimagenbok". Sten försöker nu leva vidare efter Carmens död. Han går in i ett drog- och knulldis och blir om möjligt ännu mer osmaklig och otrevlig än tidigare. Rose som han trodde var hans nästa stora kärlek glömmer han i princip bort och även om han inte lämnar huset förrän dottern Luna somnat är han helt klart en rätt kass far. Tillslut vaknar han upp och bestämmer sig för att ta med Luna till Australien för att göra samma resa som Carmen gjorde precis innan de träffades.
Änklingen är ingen dålig bok, men mina förväntningar var höga eftersom förra boken var så fantastisk. Jag är glad att jag läste den trots allt.
Krimalfabetet A
Paperback Lover startar idag sitt Krimalfabet med bokstaven A. Det ska vara en kriminalroman man gillar, en kriminalförfattare man gillar samt en kriminalroman man vill läsa. En ganska svår, men kul utmaning.
En kriminalroman jag gillar av en författare som jag verkligen gillar är Angels flight av Michael Connelly. Det är inte den första boken han skrev, men den första jag läste. Mycket bra om en färgad toppadvokat som hittas mördad i en vagn på Angels´s flight en spårvagnslinje i Los Angeles. Eftersom han har specialiserat sig på att döma vita poliser för diverse rasistiska brott är det inte så många som vill ta sig an fallet. Förutom stans coolaste polis, hjälten Harry Bosch fanns med i min Tematrio om deckare. På svenska heter den Fallen ängel men eftersom Connellys språk är väldigt enkelt brukar jag försöka läsa böckerna på engelska.
En författare jag gillar är Karin Alvtegen vars alla böcker kommer att kunna väljas när det blir dags för bokstaven S. Jag har läst dem alla men tycker att Skugga är den bästa. Inte direkt en klassisk deckare, mer en psykologisk thriller.
Har snurrat runt på adlibris, bokus och Minotaur för att hitta en lockande bok på A. Jag hittade en kriminalroman jag vill läsa Av kött och blod av John Harvey som jag aldrig läst något av tidigare trots att han skrivit sedan 70-talet och fick en diamond dagger 2007. Det verkar vara en ganska brutal psykologisk thriller som jag mycket väl kan tänka mig att läsa.
Måste, måste, måste
Måste, måste, måste, måste...
Nej, just nu måste jag ingenting. Jag ska sätta mig på gården och äta lunch!
Komplimang eller?
Delad gymnasieskola gör mig kluven
De gymnasiegemensamma ämnena (annat ord för kärnämnen) ska anpassas efter programmet. Ska det då skapas olika kursplaner? Finns de färdiga till 2011? Samtidigt som lokala kurser avskaffas för att göra kraven mer likriktade görs det alltså skillnad på de gymnasiegemensamma kurserna. Det rimmar illa tycker jag.
Historia blir ett gymnasiegemensamt ämne vilket glädjer mig som har behörighet att undervisa i historia. Dessutom tycker jag att det finns en stor poäng i att alla elever blir mer insatta i vår historia.
Kraven för att komma in på ett högskoleförberedande program höjs. Så här står det på http://www.regeringen.se/ :
För behörighet till ett högskoleförberedande program ska eleven ha godkända betyg i svenska/svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen. Under vissa villkor kan den som saknar godkänt betyg i engelska ändå anses behörig. Regeringen kommer att återkomma med förslag på behörighetskrav till yrkesprogrammen.
Det framgår inte tydligt hur många ämnen som krävs för att komma in på ett yrkesförberedande program, men i Ferms förslag stod det att det skulle krävas minst åtta G. Detta måste innebära att fler elever kommer att lämna grundskolan utan formell behörighet. Vad ska hnda med dem?
Om Individuella Programmet sade Björklund inte mer än att han var positiv till PRIV, den programinriktade delen av IV. Frågan är om han funderat över vad som ska göras med de elever jag har som lämnat grundskolan med noll poäng? De är knappast mogna för PRIV.
Mr "hårdare krav gör att skolan blir lika bra som den var förr" Björklund torde vara nöjd med denna nya skola, men jag är ganska skeptisk. Vi får se hur det blir 2011 då den ska vara igång. Samtidigt ändras betygssystemet till en A-F skala. Mycket inläsning och fortbildning bir det!
Lärarpanelen om den moderna tekniken
Lärarpanelen på Språkmakargatan tar denna vecka upp följande fråga:
Hur använder du den digitala tekniken i undervisningen /alternativt hur önskar du att använda den?
Tyvärr finns det inte så mycket tekniska prylar på det program där jag arbetar. Vi har fem datorer, varav fyra tunna klienter som fungerar när de känner för det. På ett sätt kan jag köpa prioritering på Individuella Programmet, vi har hög lärartäthet men ganska få datorer och endast en gemensam kanon som vi får boka och bära. Samtidigt finns det så många möjligheter med till exempel en Smartboard och annan teknik kan också ge möjligheter för lite mer kreativa undervisningsformer. Speciellt för mina IVIK-elever tänker jag att det hade varit väldigt bra att kunna visualisera och lyssna mer. Eleverna använder datorerna väldigt mycket, mest använder de lexikon men läromedelswebbar med bra övningar.
Att använda bloggandet i undervisningen är något jag tänkt på, men inte hunnit genomföra ännu. Liza Greczanik som skapat Språkmakargatan har skrivit en bok om just detta Bloggen möter undervisningen -konkreta metodiska tips som jag ska försöka läsa när hjärnan vaknar någon gång i sommar.
Betyg på lärare?
I kommentarerna på GP.se finns en rädsla för mobbing och en som säger sig vara lärare vill lägga ut betyg av föräldrar offentligt för att "hämnas". Att utvärderingar och betyg av lärare är offentliga och/eller till för att sätta dit någon är inte önskvärt, men utvärdering gjord av eleverna är alltid spännande. Jag tror redan att jag vet mycket, kanske det mesta om vad mina elever tycker om mig. De är väldigt öppna och jag uppmuntrar ifrågasättande och utvärdering så länge den är konstruktiv. Någon som skriker "jävla skitkärring" lär jag mig inte så mycket av, inte för att det hänt så ofta...
Vad är det då som eleverna uppskattar? De vill att läraren ska kompromissa och det är jag helt med på, men till en viss del. Det är fortfarande läraren som måste se till att kunskapen inte kompromissas bort. Att variera sitt arbetssätt tycker jag liksom eleverna är väldigt viktigt och att uppmuntra olika lärstilar. Att lämna tillbaka prov och uppgifter snabbt är självklart något man strävar efter, men här brister jag ibland måste jag erkänna. Jag vill hellre hinna gå igenom ordentligt och ge tydlig respons och då går det inte alltid så snabbt.