Blir det Elfsborg?
Ett par gånger har jag varit dum nog att åka till Borås och titta på Blåvitt. Det blir sällan bra, inte om man är bortasupporter i alla fall. Nu menar jag inte att guliganerna är särskilt hemska, utan snarare att spelarna är lite för bra hemma. Visst kan man skylla på det hemska plastgräset, men det håller inte riktigt.
Att Elfsborg tippas som vinnare utav majoriteten av de allsvenska tränarna är inte konstigt. De har gjort en del riktigt bra värvningar. Jag hoppas dock på att Blåvitts ganska unga lag ska kunna snuva dem på guldet. Dags att tippa Allsvenskan snart kanske? Återkommer innan premiären med mitt tips!
Gör gärna ett du också!
De frågas också efter vem som gör första målet i årets Allsvenska. Jag tippar med hjärtat snarare än hjärnan och säger Tobias Hysén. Det måste vara hans tur i år.
Blogg-stress
Jag vill skriva många och bra inlägg för att förhoppningsvis nå många läsare. Eftersom jag valt att skriva anonymt är det ingen jag känner som vet om att jag skriver och självklart kan de då inte vara mina läsare. Ganska ofta försöker jag därför länka till sidor där jag förhoppningsvis kan nå ut till en bredare publik. Varför vet jag egentligen inte, det är inte så viktigt hur många som läser, men det är himla kul med lite respons och kommentarer. Jag gillar dialogen med läsare. Det gör självklart att jag vill ha fler läsare och fler kommentarer. Alltså måste jag skriva mer. Jag måste också få fler idéer och det får jag genom att läsa bloggar.
Ni hör, det är verkligen en stressfaktor i mitt liv och dessutom dagens I-landsproblem!
Lärarens uppgift?!
I Lärarnas tidning finns en krönika av Ann-Marie Körling där hon funderar kring elevers syn på sin egen insats. En elev lämnar in ett arbete och säger samtidigt "Här är mitt djävla skitarbete". Eleven får göra om, inte uppgiften men inlämningsrepliken, tills den slutligen blir "Här är mitt arbete".
Så alltså har vi lärare som gör hemska uppgifter och prov för att sätta dit elever och elever som lämnar in skitarbeten. Ja, så kan det kännas ibland. Det är som om eleverna måste vaccinera sig genom att dels skylla på uppgiften och sedan själv hinna säga att det är ett skitarbete, istället för att behöva höra det från läraren först.
Jag håller med Körling om att det fokuseras allt för mycket på det eleverna inte kan. Jag skyller det lite på IUP. I en individuell utvecklingsplan lägg fokus på det som ska utvecklas och då blir det inte sällan en uppradning av elevens brister. Där måste vi tänka om!
Jag brukar vara noga med att börja med det positiva, något som gav mig smeknamnet "men-fröken" av en klass rätt fyndiga nior. "Ja, ja vi vet att vi är bra, men snart säger du men och berättar om allt vi ska ändra", sa de och flinade.
Kanske lyssnar eleverna trots allt bara på det negativa. Så kan det säkert bli, men jag tycker ändå att det är viktigt att få fram det positiva först trots allt. Samtidigt får man inte flumma bort det som faktiskt måste utvecklas, som herr Björklund säkert skulle vara snabb att påpeka. Det är ju inte bra om eleven bara hör det positiva heller. Raka rör, visst jag håller med, men jag tycker faktiskt att lagom alltid är bäst!
Bäst någonsin?!
Bra var också Jonas Leksell, Dregen, Vanna Rosenberg, Jocke Åhlund och Patrik Arve. Frågan är också om Erik Haag kanske var lite vassare än Luuk.

Prata svenska?
Vad säger ni?
Veckans lärarpanel
Kulturfyran
1. Vilken bok läser du just nu?
Jag läser Sonat till Miriam av Linda Olsson hemma, Heder av Christina Wahldén i skolan när mina elever har läsning på morgonen. För studierna läser jag Barn upptäcker skriftspråket av Gösta Dahlgren.
2. Vilken skiva lyssnar du på just nu eller lyssnar du mest på för tillfället?
Jag lyssnar på Salem Al Fakirs Astronaut just nu.
3. Vad är det roligaste du ser fram emot den närmaste tiden?
Barnvakt i helgen och sedan påsklov!
4. Vilken blogg läser du helst, just nu?
Jag har snöat in på lärarbloggar och läser gärna Språkmakargatan Killfrökens Blogg och En skolfrökens bekännelser Tittar också in på Networking ganska ofta.
Det här med betyg
I princip är jag emot att man ska förutsätta att det betyg som man får på nationella provet automatiskt ska bli elevens slutbetyg. Provet mäter inte allt. Där jag arbetade innan fick vi kritik för att elever som ej klarat nationella provet i svenska ändå fick slutbetyg. De elever jag satte betyg på hade missat A-delen (läsförståelse) med två frågor, men klarat både B- och C-delen (muntligt och uppsatsskrivning). Då kan jag inte se hur jag ska kunna sätta något annat än G om de klarat de andra uppgifterna vi gjort.
Jag ställer mig dock frågande till att så många som drygt en fjärdedel verkligen ska ha ett högre betyg än de fått på provet. Jag håller med om att detta måste diskuteras som också påpekas i artikeln:
"Det kan tyda på att det brister i likvärdigheten i betygsättningen. Samtidigt får de nationella proven inte ses som examensprov. Proven är ett av flera moment som påverkar betygen. Men med stora skillnader i betygssättningen kan Skolinspektionen ställa större krav på att skolorna motiverar och diskuterar varför det ser ut som det gör med betygen, säger Tommy Lagergren, chef för Skolverkets enhet Prov och Bedömning"
Nationella Provet är bara ett prov, det är självklart inte det enda som räknas. Lika lite som en elev som endast klarat NP kan få ett slutbetyg ska inte den som klarat mycket annat, men missat NP bli utan slutbetyg. Det är dock viktigt att fundera på vad som eventuellt brister i den egna undervisningen och betygssättningen om det finns markanta skillnader mellan resultataten på NP och elevernas slutbetyg.
"Snällbetyg" är som det står i en kommentar till artikeln inget annat än "Elakbetyg".
Lite jet-lag!
Mina elever, gullungar, som skulle till SFI och skriva prov idag dök upp klockan åtta som bestämt. Skönt när alla gör som de ska. Ska bi spännande att se hur de klarade sig. De fyller alla tjugo i vår och ska därför vidare från oss i höst. Tjejerna tyckte att det var svårt, men Mr Piece of cake tyckte att det var jättelätt. Kul om det går bra för honom, men han har tyvärr lyckats dölja sina svenskkunskaper ganska väl för mig.
Annars har det varit mycket verbtraggel idag. De har prov imorgon och tre av grabbarna vaknade till först idag. Desperat försökte de skriva av en av tjejernas uppgifter och vi fick ta en stund och diksutera kunskap och inlärning. Att bara få panik en dag före provet håller inte, de måste lära sig att planera sitt arbete och ta eget ansvar. Svårt, men nödvändigt!
Planerade hösten med min chef och fick igenom en hel del av de idéer jag och kollegan arbetat fram. Hoppas att det blir så i realiteten också. Som det ser ut nu fattas det personal och då skolan ska spara en massa miljoner kan man inte vara säker på att det anställs någon ny. Vi får se!
Har du en farlig rektor?
1. "Någon av elevernas föräldrar har omkommit och rektorn är här för att informera"
2. "Jag har gjort något så allvarligt fel att rektorn nu har kommit för att ge mig sparken med omedelbar verkan"
Skulle aldrig komma på tanken, ingen av dem alltså. Nu är min chef inte så farlig att jag skulle bi rädd om han dyker upp. Han får gärna komma in i klassrummet och gör det faktiskt hyfsat ofta. Jag brukar be honom hjälpa någon av eleverna. Det finns alltid någon som är i behov av lite extra vuxenstöd och det är väl lika bra att han gör lite nytta...
Klart han gör nytta annars, men jag tycker att det är bra om han blir en del av elevernas vardag.
Jag förstår över huvud taget (hur många ord är det?) inte varför en klassrumsdörr skulle vara stängd. Jag har ingenting att dölja, det är bara trevligt med lite sällskap. Visserligen var det lite pinsamt när min förre chef kom in mitt under en lektion när vi listade "könsorganssynonymer" på tavlan, men det är sånt man får ta.
Kanske kan de lära något?
Kineserna är grymma på avlyssning och dataintrång. Värsta mästarhackersarna. Självklart vill de hålla koll på Dalai lama, han är ju jättefarlig!
Så här står det i DN:
"Enligt forskarna fick intrånget i mejlservern en direkt effekt. Sedan en utländsk diplomat fått en inbjudan, via mejl, att besöka Dalai lama fick samme diplomat strax efter ett samtal från en representant för den kinesiska regeringen som uppmanade honom att inte resa."
Bloggen Obekväm humor har en teori till varför de håller sådan koll på Dalai lama:
"Vi utför omfattande analyser om hur en snäll person fungerar. Trots att vi spionerat i flera år, har vi inte hittat några tecken på elakheter från Dalai Lama. Det fascinerar oss. Vi vill vara som Dalai Lama. Därför hatar vi honom och vill jämna Tibet längst marken"
Så kan det kanske vara...
Ska se hur många kommentarer det trillar in från folk som är helt säkra på att vi fortfarande lever på 50-talet och att Kina är en demokrati.
Klart för publiken att säga sitt!
Kan tillägga att Simon reserverade sig mot både Tatiana och Nick/Nelson. Han brukar ha rätt. Rätt klockrena kommentarer, men ibland lite väl raka eller till och med plumpa. Ingen kan i alla fall beskylla honom för att vara otydlig.
Synd att det inte blir killar mot killar och tjejer mot tjejer inför den "riktiga" finalen som det brukar vara. Istället tävlar de i grupper om tolv. Det verkar dock som om killarna håller lite högre klass i år, så det blir kanske något fler killar.
Topp 10 enligt mig: Adam Brady, Danny Gokey, Matt Giraud, Michael Sarver, Kai Kalama Joanna Pacitti, Taylor Vaifanua, Jackie Tohn, Stevie Wright, Alexis Grace.
Får se hur det går och jag säger det igen. Snälla inga spoilers. Förra året lyckades jag undvika att se vinnaren innan. Året innan fick jag veta att Jordin vann när topp 4 var kvar.
Hektisk vecka!
Ska lyssna på Sara Kadefors på tisdag och höra lite om Gleerups Genrekoden.

Mysig kväll!
En symbolisk handling, men en hel del el sparades ändå i Sverige. Tjugofem villors årsförbrukning läste jag i DN. Sedan verkar det inte ha gjort någon större nytta för klimatet, men en timme kan självklart inte förändra så mycket. Tänkvärt ändå! Vi drar på med hur mycket el som helst, främst för att värma upp vatten när diskmaskin, tvättmaskin och badkar används flitigt.
Soligt och härligt!
Jag har använt storkusinen i min uppgift om skriv- och läsinlärning som jag ska skicka ikväll. Storebror ville också svara. Han älskar att skriva och börjar komma på hur man ljudar. Kul att lyssna på dem när de diskuterade varför det är bra ayy kunna läsa och skriva och vad som skulle hända om alla bokstäver försvann.
Ska fixa lite frukt och mackor till alla hungriga ungar som inte vill gå in och äta mellanmål. Det får bli picknick istället!